09 november 2012

200 fra Det Lille Bryggeri

I juli 2011 lavede Det Lille Bryggeri deres bryg nr 200, og i anledningen bryggede René en Imperial Stout, hvor der er fyret op under alle kedler. Denne øl er så kraftig, at jeg faktisk synes at man skal lade være med at drikke den...

200
Det Lille Bryggeri
200 er en kaffesort Porter på 14,5%, jeps 14,5, som er tilsat rosinsirup og egetræslagret med cognac. Skummet var luftigt og nøddebrunt, og holdt ret længe af så stærk en øl, hvilket nok er skyldes at der er brugt nok humle til at give en IBU på 88.
Jeg synes at aromaen var fantastisk god. Der var duft af kaffe, lakrids, brændt malt, cognac og alkohol, som tilsammen gav en helt fantastisk kraftig men stadigt balanceret duft.
Smagen synes jeg også var fantastisk god, selvom den var lige lovligt sød. Der er tilsat rosinsirup, jeg går ud fra at det er sådan han har fået alkoholen så højt op, og det smages rigtigt meget. Der er også smag af brændt malt, egetræ, og en alkohol smag med et hint af cognac. Det er en meget kraftig smag, med en utrolig stor mundfylde, som holdt ved i en meget lang eftersmag. De 88 IBU synes jeg ikke man kan smage, men det ligger nok en bund til de andre indtryk.
Denne 200 er tæt på at være den kraftigste øl jeg har smagt, og egner sig slet ikke til at blive drukket så kort tid efter den er blevet brygget. Jeg tror at den vil smage meget bedre om 3-5 år, når det hele er faldet lidt på plads. Til den tid er sødmen forhåbentligt ikke helt så dominerende.
Jeg gav 200 en karakter på 8,5 og glæder mig meget til at smage den igen om 5 år.

Den 1. september i år fyldte Det Lille Bryggeri 10 år, og bryggede i anledningen 10 forskellige nye øl, Celebration Ales, og holdt en stor fest. Der ville jeg meget gerne have været med, men kunne ikke da jeg var til en god vens bryllup. Så jeg må nøjes med at smage deres Celebration øl, og det er jo heller ikke så dårligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar